tisdag 6 mars 2012

Marmorering

Nu har jag till slut (efter ett långt bråk med skrivaren, så klart) scannat några av de papper jag marmorerade förrförra veckan!

 
 
 Jag insåg just att hälften av de som läser det här inlägget bara kommer att förstå hälften av orden, så jag kanske ska förklara lite...
Det jag har gjort här är karmarmor. Man har ett stort kar, till exempel ett sånt som man framkallar foton i (om det säger er mer) och fyller det med riktigt slemmigt tapetklister. Då kan man måla eller stänka färg på ytan (jag har använt akrylfärg utspädd med vatten) och dra mönster i den med kammar och pinnar. Sen lägger man på ett papper (försiktigt så att det inte blir luftbubblor) och när man tar upp det har mönstret fastnat på pappret. Mycket listigt.



Solfjädermarmor är en av mina favoritekniker. Den är lätt, bara ett drag med kammen tvärs över och sedan korsande streck med en pinne. Här kan man se att jag inte har lagt på pappret riktigt ordentligt, den vita fläcken högst upp är en luftbubbla.

Mossgrön påfågel-/bukettmarmor.

Påfågelsmarmor i riktigt klara vinterfärger.
Den här tekniken uppfann jag själv (även om jag säkerligen inte är först med att göra det). Den är gjord på samma sätt som solfjädersmarmor, men utan att dra en kam rakt ner först, och jag kallar den snäckmarmor.


En blomma - väldigt lätt att göra, men resultatet blir anslående!


Jag marmorerade en hel del på svarta papper också, men de får vänta till jag kan fotografera dem. Scannern bara skrattade åt mig när jag försökte få dem till datorn. Tydligen vill den inte riktigt ta upp guld-på-svart.

1 kommentar: