tisdag 24 april 2012

Pergament del ett

Så var det äntligen dags att börja göra vårt eget pergament! Bilderna är tagna av Sandra Merten.

Fårskinnen hade varit insaltade för att hålla sig, så till att börja med gick vi ner till Siljan och sköljde ur dem.

Det var... en upplevelse. Slabbigt och illaluktande, men ganska kul ändå.

...och så i med den i tunnan igen! De var bra mycket tyngre när de var blöta.

Tillbaka på skolan blandade vi till ett kalkbad som skinnen ska få stå i. Det gör att håret lossnar och går att skrapa av.

Tyngd på så att inte locket ramlar av. Nu ska vi röra i dem varje dag i två-tre veckor (beroende på hur varmt det är), sen blir det dags för nästa steg.

3 kommentarer:

  1. Jag hittade dig, och tänker kika in då och då, efter tips från Emma Andersson. Det är så spännande och fint med handbundna böcker, fast jag verkligen inte är bortskämd med sådant. Jag har provat på litegrann men det blev inte någon färdig bok.
    Jag uppskattar verkligen hantverket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul! Det är ett underbart hantverk.

      Jag har lite samma inställning till stickning. Jag har liksom inte gjort det sen lovvikavantarna i sexan, men jag vill verkligen. Emma Andersson har lovat att lära mig allt hon kan när jag nu orkar ta tag i det.

      Radera