måndag 23 december 2013

Vackraste julgodiset någonsin är väldigt lätt att göra

Okej, vi behöver inte prata om det faktum att senast jag bloggade så var det ett julrecept. Förra julen. För ett år sen.
Vi behöver prata om marmorering. Marmorering! Mmm, marmorering. Finns det något bättre? Det skulle möjligen vara godis, då. Så marmorerat godis måste ju vara nästan för bra.
Nä, men allvarligt, det här är världens lättaste och godaste julgodis, nämligen marmorerad ischoklad. Om du inte tycker om ischoklad, så låt inte det stoppa dig. Den här är nämligen ca tusen gånger godare än köpt ischoklad. Och så otroligt fantastiskt snygg, som sagt.




Du behöver:

200g mjölkchoklad
60g kokosfett
Lite mörk choklad. Kanske 30g? Ingen aning, faktiskt. Litegrann, sådär.
Samma mängd vit choklad eller lite mer.

En plåt eller stor bricka med platt botten.
Bakplåtspapper
En kastrull samt tre olika saker att smälta choklad i. Vattenbad, vettni. Och det blir typiskt dåligt att smälta all choklad i samma, poängen går lite förlorad då.
En till kastrull att smälta kokosfett i.
En någonting att dra mönstret med. Jag använde en skum virknål som jag köpte i Vancouver, men jag är säker på att nåt annat kan funka. Ett teskedsskaft, till exempel, om du inte hittar nåt roligare.
Plats i kylskåpet att ställa in din plåt eller bricka.

Okej? Då kör vi.

Smält mjälkchokladen i vattenbad. Det betyder alltså att du kokar upp några centimeter vatten i botten av en kastrull och ställen en tallrik (eller litermått i plåt, eller vad du vill) fyllt med choklad över den, så att chokladen smälter. Eller det är så jag gör i alla fall. Om jag har missuppfattat konceptet vattenbad, så säg inget. Jag är nöjd med att leva i en lögn i så fall.

I alla fall.

Smält mjälkchokladen. I vattenbad. Eller på vilket sätt du vill. Jag tycker inte om mikrovågsugnar, men om du har en är det ingen som hindrar dig från att använda den. Om inte jag är där, då kanske jag tittar lite elakt på dig.

I alla fall.

Smält mjölkchokladen. Passa på att smälta kokosfettet samtidigt. Det kan du göra direkt i en kastrull, på ganska låg värme. Kokosfett kan bli supervarmt och otäckt, så låt bli att ha för hög värme eller glömma det på spisen, okej?

När du är klar med detta smältande, kan du hälla ner mjölkchokladen i kokosfettet, och använda vattenbadet till att börja smälta den vita chokladen. Sen rör du ihop mjölkchokladen och kokosfettet. Det tar ett tag (inte ett långt tag, men ändå) att få dem att blandas ordentligt, det är därför jag tänkte att du skulle passa på att börja smälta den vita chokladen under tiden, liksom.

Lägg ett bakplåtspapper på brickan, plåten eller vad du nu valde. Huvudsaken är att det är något platt. Mina ugnsplåtar har liksom en upphöjning i mitten, så dem kan jag till exempel inte använda.

Häll ut ischokladen (för genom att blanda mjölkchokladen med kokosfett har den magiskt förvandlats till ischoklad!) på bakplåtspappret. Gegga ut den lite med skeden så att det täcker en lagom stor yta.

Har den vita chokladen smält? Fantasktiskt! (Jag låtsas att den har smält, så att jag kan fortsätta här.)
Då ställer du den mörka chokladen på smältning istället.
Sen tar du en sked och häller försiktigt vit choklad i horisontella streck över hela ischokladytan. Och när jag säger försiktigt så menar jag det. Vit choklad är ett elände att jobba med. Den kommer bara att vilja landa på ytan i stora klumpar. Du får försöka göra så många och smala streck du kan, men det okej om det inte går så bra. Det blir fint ändå.

Den mörka chokladen borde ha smält nu. Det går oftast mycket snabbare, och den är dessutom lättare att ringla ut. För det ska du göra, på samma sätt som med den vita chokladen. Fast smidigare. Hurra!

Nu tänker jag mig att du är klar med streckandet. Då tar du vad du nu hittade istället för en skum virknål från Vancouver (som sagt, baksidan av en tesked, ett penselskaft eller en tändsticka, vad som helst går bra) och börjar dra streck uppifrån och ner. Dra dem tätt och fint. Se upp så det inte samlas för mycket choklad på din petgrej, då kan den droppa och förstöra mönstret.


Snyggt! Och du ser att min vita choklad har varit ganska omedgörlig, men att det inte gör något för det blir bra ändå. 
Okej, när du har dragit streck uppifrån och ner över hela ytan, vill jag att du drar streck snett över. Först  uppifrån vänster och ner mot höger, sen uppifrån höger och ner mot vänster. Tillåt mig att illustrera i paint.

Såhär. Fast bättre. På riktigt ser det mer ut så här.


Ser du? Här har jag alltså bara hunnit börja med de andra strecken. Och så när det är färdigt ser det ut så här:


Helt fantastiskt! Okej, nästa steg är viktigast typ. Gå och kolla så att du har plats att ställa in brickan i kylskåpet, och att den kommer att kunna stå plant. Du kan också ställa ut ischokladen för att stelna, förstås, nu när det är vinter och nästan kallt, men inte om det blåser. Jag säger inte hur jag vet, men jag vet hur jobbigt det blir när vinden tar tag i det utstickande bakplåtspappret och viker det över ditt perfekta mönster... hur som helst, se till att ha någonstans kallt att ställa chokladen.

När du har försäkrat dig om en bra plats, kan du lyfta dit chokladen. Försiktigt. Det vora ju rätt synd om den rann åt sidan och förstördes nu, liksom. 

Låt chokladen stelna. En halvtimme åtminstone, även om du är otålig. Sen kan du antingen leverera den som den är till julmiddagen (för maximal beundran) eller bryta/skära i bitar och lägga i en burk med bakplåtspapper mellan lagren. Kom ihåg att ställa i kylskåp ett bra tag innan ischokladen ska ätas, annars blir det inte alls lika gott.

Mönstret jag har beskrivit kallas solfjädersmarmor. Du får såklart göra precis vilket mönster du vill, men det här är snyggast. Säger jag.



2 kommentarer:

  1. Alba, du är E N A S T Å E N D E!!!
    Workshop i Helenelund?

    SvaraRadera