torsdag 22 december 2011

Böcker jag minns, år ett.

I väntan på att jag skaffar ett bättre galleri lägger jag här upp en härlig röra av böcker från första året på Leksands Folkhögskola.

Klicka på Läs mer för att komma till en hel massa bilder!






Dragbandskapslar kallas de här böckerna. De har öppen rygg och pärmarna sitter fast på band. Det gör att man i princip skulle kunna fylla på med fler sidor efterhand. 
Just det här är en slythrinbok, häftad med grön tråd på silverband. Dekorationen är ett broderat märke nedsänkt i pärmen.





Hur fluffigt kan det bli? Väldigt fluffigt, är svaret. Spets och organza, syrenfärgade sidenband. Det syns att jag är textilare i botten.




Textilarinfluenserna fortsätter. Vitt klot (Klot: Överdragsmaterial av tyg som är behandlat för att inte släppa igenom lim.) med vita broderier. Broderierna och häfttråden är dessutom självlysande.


En födelsedagspresent till min Harry Potter-galnaste vän. Dragbandskapsel med förvaringslåda för första Harry Potter-boken.





Mina första miniböcker! Alldeles i lagom storlek för Hermione-dockan jag sydde några år tidigare.





Vi hade gästlärare - Monica Langwe - som visade oss kreativa vikningar, bland annat fotoramen som jag satt på utsidan av omslaget och de små lådorna på insidan.






Bok med ett hängade mynt innanför en plastruta.


Halsbandsboken. Porträtt i relief och med ett löst hängande pärlhalsband på framisdan, ett smyckesspänne som förslutningsanordning. Häftad på sammetsband med pärlor i häftningen.






Utställning på Leksands Kulturhus. De flesta böcker stod i montrar, men jag fick upp mina på väggen med specialgjorda hyllor.



Vi gör inte bara böcker, vi gör lådor också! Det här är en låda till spelet Munchkin, med mängder av fack.



Till och med ett hemligt fack i locket - naturligtvis lagom stort för en chokladkaka!



Och böckerna bara krymper. Det kommer att bli värre så småning om.


2 kommentarer: