tisdag 27 december 2011

The Seventeenth Step


The Seventeenth Step är en serie fanfiction om Sherlock Holmes som jag läste i somras. Författaren använde samma vackra engelska som i böckerna, och ju mer jag läste dess mer kände jag att hennes berättelser hörde hemma mellan pärmar i skinn och marmorerat papper. Så efter att ha bett författaren om tillåtelse, skrev jag ut och band in den flera hundra sidor långa berättelseserien.


Som vanligt massor av bilder om du klickar på läs mer



Det här är inte boken. Det här är lådan som boken ligger i.



Ett hemligt fack i lådans rygg. Egentligen borde det vara en kokainspruta där, eftersom det är Sherlock Holmes det handlar om, men det finns gränser för vad jag gör för min konst.






Pappret på lådan är handmarmorerat, rinnmarmor med 1880-talets Londondimma som inspiration.



Och så själva boken. Den blev lite väl tjock för en bok, så det fick bli en annan lösning. Jag hade längtat efter att prova på tvillingband, och det kändes som helt rätt format för en bok som handlar om Holmes och Watson.




Det är alltså två band som delar på en pärm i mitten.


Pappret är klistermarmorerat särskilt till den här boken.



Jag tog med en av originalillustrationerna, av Sidney Paget.




The Seventeenth Step refererar till de sjutton stegen i trappan på 221B Baker Street, så jag tryckte titeln i steg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar